2 minuten

BHV

Voorkom onderbezetting van BHV’ers tijdens corona

In dit artikel

Door het coronavirus is de werksituatie voor veel bedrijven anders dan normaal. Meer mensen werken thuis en niet iedereen is steeds op vaste tijden of tegelijkertijd in het bedrijf aanwezig. Een gevolg hiervan is dat het kan voorkomen dat er niet altijd een BHV’er aanwezig is. Onderbezetting van BHV’ers dus. Dit brengt de nodige risico’s met zich mee. Want ook tijdens deze bijzondere tijden kan er iets bij een bedrijf gebeuren; een ongeluk of een brand bijvoorbeeld. Het is dus belangrijk dat ook in tijden van een crisis de BHV-taken uitgevoerd kunnen worden.

Image 3

Taken van een BHV’ er (ook tijdens corona)

Veilig werken tijdens de coronavirus staat natuurlijk volop. Voor zowel BHV’ers als voor personeel, bezoekers, patiënten en leveranciers. En ook tijdens deze uitzonderlijke omstandigheden zijn bedrijven verantwoordelijk voor de opvolging van de richtlijnen voor veiligheid en gezondheid in het bedrijf bij een ongeval, een brand of een ontruiming.

Het Nederlands Instituut Bedrijfshulpverlening raadt aan dat je er als organisatie voor zorgt dat in ieder geval de onderstaande taken gerealiseerd kunnen worden.
Je kunt per moment en per situatie kijken wie de taken uitvoert mocht dat aan de orde zijn.

  • Alarmeren van hulpverleningsdiensten en van aanwezigen in bedrijf
  • Eerste hulp verlenen
  • Blussen van een beginnende brand
  • Ontruimen van het gebouw of een deel ervan.
  • Opvangen en ondersteunen van professionele hulpverleners

Voorkom onderbezetting BHV

Bij de start van een werkdag of de wissel van een dienst, is het belangrijk dat er met de aanwezige medewerkers afspraken gemaakt worden over hoe te handelen in een noodsituatie. Wie neemt welke taak op zich? Als procedures tijdelijk aangepast zijn, is het belangrijk om deze zoveel mogelijk persoonlijk met elkaar door te nemen.

Het is belangrijk dat iedereen over dezelfde informatie kan beschikken en eventuele vragen direct besproken worden. Ook is het belangrijk om dezelfde informatie via verschillende kanalen te communiceren om het personeel op de hoogte te brengen. Het is verstandig iemand verantwoordelijk te maken binnen de organisatie voor het bewaken van de BHV bezetting om te zorgen dat er altijd een BHV’er aanwezig is. Zo voorkom je onderbezetting BHV.

Hulp inschakelen van collega’s

Door de vaak beperkte bezetting in organisaties door het coronavirus, kan het zijn dat de hulp van niet-BHV medewerkers wordt ingeschakeld tijdens een noodsituatie. Het is daarom
belangrijk om het personeel te informeren over hun eigen rol in zo’n situatie. Zelfredzaamheid, alertheid en extra hulp zijn nu extra van belang. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld helpen bij het alarmeren en opvangen van professionele hulpverleners. Om hen te ondersteunen bij de nieuwe taken die zij mogelijk op zich nemen, kan een overzicht met noodnummers en een overzicht van de gemaakte afspraken helpen.

Tip! Maak posters met informatie over wat te doen bij noodsituaties. Hang deze op voor iedereen toegankelijke plekken op in het bedrijf. Zo weten mensen wat ze moeten doen en hoe ze eventueel kunnen helpen mocht een bepaalde situatie zich voordoen in de organisatie.

182cae31c30b4d6ec11dba3cd32402e5

Rick Boelens

Ik schrijf graag over BHV zodat organisaties op de hoogte blijven over (nieuwe) ontwikkelingen in bedrijfshulpverlening.

In dit artikel

Ben jij voorbereid?

Wil jij ook voorbereid zijn tijdens een calamiteit? Meld je aan voor een praktijkgerichte BHV cursus.

BHV cursus

FD Gazelle 2019, 2020 en 2021

Beste Opleider Arbo & Veiligheid

Gemiddelde beoordeling 9.4

FD Gazelle 2019, 2020 en 2021

Beste Opleider Arbo & Veiligheid

Gemiddelde beoordeling 9.4

Meer weten?

Offerte aanvragen
Rectangle 3