Hoe organiseer je BHV op scholen?

Het onderwijs is een specifieke sector als het gaat om BHV. Er komen namelijk veel kinderen bij elkaar en ouders vertrouwen hun kinderen aan de school toe. Zij verwachten dan ook dat de veiligheid en BHV op school goed geregeld is. Naast de leerlingen is het ook belangrijk dat leraren en ander personeel een veilige werkomgeving hebben. Wat er specifiek voor scholen en BHV onderwijs nodig is, kun je hier lezen.

Waarom BHV in het onderwijs onmisbaar is

Net als op ieder ander locatie, kan er ook op een school diverse incidenten voorkomen.

Een leerling kan op het schoolplein vallen en een schaafwond hebben. Een leraar kan per ongeluk een hete kop koffie over zich heen krijgen. Er breekt brand uit. In het scheikundelokaal gaat er een proef met een (gevaarlijke) stof mis. Een bloedneus tijdens gymles. De gehele school moet ontruimt worden.

Zomaar een paar voorbeelden van situaties die zich op een school kunnen voordoen. BHV’ers kunnen ervoor zorgen dat letsel en schade zoveel mogelijk beperkt wordt. En mogelijk zelfs voorkomen als zij snel en adequaat kunnen handelen.

Organisatie van BHV op scholen in kaart brengen

Hoe de BHV op scholen ingericht wordt, is afhankelijk van de organisatie en de specifieke omstandigheden die voor de school gelden. Hiervoor maak je een zogenoemde RI&E (risico inventarisatie en evaluatie).

  •  Zo moet er gekeken worden naar risico’s die alleen voor die locatie gelden. Is er bijvoorbeeld een gymzaal met speeltoestellen waar kinderen vanaf kunnen vallen of tegen elkaar kunnen botsen? Heeft de school een praktijklokaal waar proeven worden gedaan of met machines wordt gewerkt?
  • De omvang van de school heeft invloed op de invulling van BHV voor het onderwijs. Is het een kleine school of een grote onderwijsinstelling waar honderden leerlingen tegelijkertijd aanwezig zijn?
  • Bevinden er zich niet-zelfredzame mensen in het schoolgebouw? Hierbij kijk je zowel naar kleine kinderen als mindervaliden.
  • De complexiteit van het gebouw speelt ook een rol bij de BHV. Is het een gelijkvloers gebouw of juist een pand met meerdere verdiepingen? En is het gebouw pas nieuw gebouwd of is het een oud gebouw dat minder brandveilig is?
  • Bij de beoordeling van het opzetten van BHV-diensten voor het onderwijs kijk je ook hoe lang het duurt voordat professionele hulpverleningsdiensten ter plekke kunnen zijn. Mogelijk bevindt de brandweerkazerne zich in dezelfde straat. Of moet de ambulance juist van de andere kant van de stad komen.
  • Vergeet ook niet de risico’s uit de omgeving mee te nemen. Als het pand in de buurt van bijvoorbeeld risicovolle industrie ligt, kan je te maken krijgen met calamiteiten van buitenaf.

 

 

Hoeveel BHV’er zijn er nodig op school?

Als je in kaart hebt gebracht wat de risico’s zijn op een specifieke locatie, kun je de BHV organisatie inrichten. Hierbij worden één of meerdere BHV’ers aangesteld. Hierbij is het belangrijk om de medewerkers niet te vergeten bij het uitvoeren van mogelijke deeltaken.

Zo moet bijvoorbeeld elk personeelslid weten hoe zij de hulpdiensten kunnen waarschuwen om een noodsituatie te melden.

Ook kunnen leerkrachten ingezet worden bij een eventuele ontruiming, zodat zij weten hoe ze hun klas via de veiligste en kortste weg naar buiten kunnen begeleiden. En kunnen specifieke docenten worden opgeleid tot EHBO’er als de risico’s voor hun vak groter zijn.

Denk bijvoorbeeld aan gymdocenten en (technische) leerkrachten in praktijklokalen.

 

 

BHV onderwijs en de bezetting

Het is belangrijk om te onthouden dat er altijd voldoende BHV’ers aanwezig moeten zijn tijdens de uren dat het gebouw open is. Dus niet alleen tijdens de uren dat er les wordt gegeven. Ook als de school langer open blijft voor bijvoorbeeld een ouderavond of een schoolfeest, moet de BHV geregeld zijn. En dat deze mensen natuurlijk goed opgeleid zijn met bijvoorbeeld een BHV cursus en weten hoe zij moeten handelen. Eventueel kunnen zij een speciale cursus voor Eerste Hulp aan kinderen volgen.

Niet vergeten voor BHV onderwijs:

  • Het klinkt heel logisch, maar het is belangrijk dat er op de onderwijslocatie bekend is wie de BHV’ers zijn. Zo weet iemand waar hulp ingeroepen kan worden, mocht dat nodig zijn.
  • Ook is het belangrijk dat de nooduitgangen en de vluchtroutes goed zijn aangegeven.
  • Zorg er natuurlijk voor dat er voldoende brandblusmiddelen en verbandtrommels in het pand aanwezig zijn. En dat deze zichtbaar zijn en goed bereikbaar zodat ze direct gebruikt kunnen worden.
  • Er wordt een schoolnoodplan opgesteld, waarvoor de RI&E als basis dient. Onder meer een ontruimingsplan, plattegronden van het pand en lijsten met contactgegevens van de BHV’ers worden hierin verwerkt.


Ben jij voorbereid?

Wil jij ook voorbereid zijn tijdens een calamiteit? Meld je aan voor een praktijkgerichte BHV cursus.

Bekijk cursusaanbod

Geschreven door

Annemieke Medewerker van 101BHV.nl en schrijft zo nu en dan een artikel over BHV en EHBO.