2 minuten

BHV

112 Bellen; hoe werkt de meldkamer

In dit artikel

Wanneer iemand in levensgevaar is moet je altijd 112 bellen. In dit artikel lees je meer over wat er gebeurd in de meldkamer als je 112 belt, wat gebeurd er wanneer je met je mobiele telefoon 112 belt, hoe komen de hulpdiensten aan locatiegegevens en wat is Advanced Mobile Location.

112 bellen

Als je 112 belt komt de oproep binnen bij de landelijk centrale meldkamer in Driebergen. Geef dan het volgende door:

1. Waar is er hulp nodig? Geef het juiste adres door waar de hulpdiensten naar toe moeten (stad, adres, kruispunt, speciale toegang etc.)
2. Wat is er aan de hand? Vertel kort en bondig wat er aan de hand is. Is er bijvoorbeeld brand, een ongeluk, hartaanval etc. Gaat het om een reanimatie? Geef dit dan direct door!
3. Welke hulpdienst heb je nodig? Politie, brandweer of ambulance. De medewerker van de centrale meldkamer verbindt je dan onmiddellijk door met de juiste hulpdienst in jouw regio.

Image


De 112 centralist kan nog aanvullende vragen stellen zoals:

  • Wat is de huidige situatie?
  • Wat is de toestand van het slachtoffer?

Tijdens een BHV cursus komt het alarmeren van hulpdiensten aan bod.

112 bellen met een mobiele telefoon

Wanneer je 112 belt dan verschijnen je telefoonnummer en locatie automatisch op het computerscherm van de medewerker van de meldkamer. Dit geldt ook voor een mobiel nummer en ook bij een geheim nummer.

Zo kan de medewerker je altijd terugbellen als bijvoorbeeld de verbinding slecht is. Ook voorkomt het misbruik van 112.

Je kunt het alarmnummer 112 altijd bereiken. Ook als je belt met je mobiel zonder beltegoed of wanneer je geen verbinding hebt met je eigen provider. Alle netwerkproviders in Nederland hebben afgesproken om 112 oproepen van elkaar over te nemen wanneer je geen verbinding kunt krijgen met je eigen provider.

Hoe werkt de meldkamer

De meldkamer is het kloppend hart van de hulpdiensten. De meldkamer neemt 24 uur per dag en 7 dagen per week hulpverzoeken van burgers in nood aan en zendt de hulpverleners naar de plaats van het incident. In de meldkamer komen alle telefoontjes binnen van mensen die het alarmnummer 112 bellen. Er werken centralisten van zowel de brandweer, politie en ambulance. De eerste vraag is ook wie je nodig bent, zodat je snel doorgeschakeld kan worden naar de juiste centralist.

Bekijk onderstaand filmpje hoe het werkt om naar 112 te bellen en hoe de meldkamer met verschillende divisies samenwerkt.

Locatiegegevens voor hulpdiensten

Locatiegegevens zijn belangrijk als je bijvoorbeeld niet precies weet waar je bent. Of als je zelf gewond bent en niet meer duidelijk kunt maken waar je bent. Daarom wordt de locatie van de zendmast waarmee je mobiele telefoon verbinding maakt, altijd meegestuurd zodra je telefoontje binnenkomt bij de meldkamer van 112. De meldkamer centralist vraagt ook altijd om je locatie om te controleren of deze goed is ontvangen.

Advanced Mobile Location geeft nauwkeurige locatie door

Snelle, betrouwbare en accurate locatiebepaling is van groot belang om mensen in nood sneller en efficiënter te kunnen helpen en de hulpdiensten nauwkeuriger de locatie door te kunnen geven. Sinds 2019 wordt hiervoor een nieuwe techniek gebruikt. Deze techniek heet Advanced Mobile Location (AML). AML werkt op Androidtelefoons (met minimaal versie 4.0) en op iPhones (met minimaal iOS versie 13).

Als je het alarmnummer 112 belt met een mobiele telefoon, stuurt AML tijdens het gesprek je locatie direct door naar de meldkamer. Ook als je locatievoorziening in je telefoon uit staat.
Tijdens het gesprek met 112 wordt AML tijdelijk aangezet en daarna schakelt het zichzelf weer uit. AML zorgt er dus voor dat de centralist van de meldkamer sneller de juiste hulp naar de juiste plek kan sturen. Dit kan een groot verschil maken als iemand in nood niet duidelijk kan maken waar hij zich bevindt.

In veel gevallen is een locatie die door AML wordt gestuurd naar de centralist veel preciezer dan de locatie van de gsm-mast. In het bericht dat AML naar de 112-alarmcentrale stuurt, staan standaard de coördinaten van je locatie en de nauwkeurigheid ervan, het tijdstip van het berekenen van de locatie, je telefoonnummer, het nummer IMEI-nummer van je telefoon en het nummer van je simkaart.

De centralist vraagt u daarnaast ook nog zelf waar je bent, om er zeker van te zijn dat de hulp naar de juiste plek wordt gestuurd.

182cae31c30b4d6ec11dba3cd32402e5

Rick Boelens

Ik schrijf graag over BHV zodat organisaties op de hoogte blijven over (nieuwe) ontwikkelingen in bedrijfshulpverlening.

In dit artikel

Ben jij voorbereid?

Wil jij ook voorbereid zijn tijdens een calamiteit? Meld je aan voor een praktijkgerichte cursus Eerste Hulp of een BHV cursus.

Cursus eerste hulp

FD Gazelle 2019, 2020 en 2021

Beste Opleider Arbo & Veiligheid

Gemiddelde beoordeling 9.3

FD Gazelle 2019, 2020 en 2021

Beste Opleider Arbo & Veiligheid

Gemiddelde beoordeling 9.3

Meer weten?

Offerte aanvragen