Veelgestelde vragen

BHV

  • Hoe word je Hoofd BHV’er
    Als je door je werkgever bent aangesteld als Hoofd BHV’er, dan kun je de cursus Hoofd BHV volgen bij 101BHV.nl.
  • Is Hoofd BHV verplicht

    Nee, het hebben van een hoofd BHV’er is voor organisaties niet verplicht. Voor grote of complexe organisaties is wel het advies om een hoofd BHV’er aan te stellen om te zorgen voor de beleidsmatige kant van de BHV.

  • Wat zijn de taken van een Hoofd BHV

    Als het op veiligheid in het bedrijf aankomt, ben jij als Hoofd BHV het aanspreekpunt. Je bent op de hoogte van de geldende wet- en regelgeving, weet precies hoe de bedrijfsnoodorganisatie in elkaar zit en je zorgt ervoor dat de BHV-organisatie efficiënt werkt en goed getraind en geoefend is. Je adviseert de organisatie over veilig werken en bedrijfshulpverlening en houdt de directie (en het crisis management team) op de hoogte van alles wat met bedrijfsveiligheid te maken heeft. Bij een eventuele calamiteit werk je efficiënt samen met externe hulpverleningsorganisatie zoals politie of brandweer.

    Taken en verantwoordelijkheden van een Hoofd BHV

    • Leidinggeven aan coördinatoren, ploegleiders en/of BHV’ers in het geval van een oefening en een calamiteit
    • Eerste aanspreekpunt bij calamiteiten
    • Coördineren van ontruimingen en ontruimingsoefeningen
    • Schrijven van een beleidsplan
    • Inrichten bedrijfsnoodorganisatie
    • Portefeuillehouder BHV
  • Wat zijn de aandachtspunten voor BHV?

    Om de veiligheid op de werkvloer te vergroten zijn er een aantal aandachtspunten voor BHV.

    • Een BHV’er moet beschikken over de juiste BHV, EHBO en AED producten, bijvoorbeeld BHV hesjes.
    • Zorg ervoor dat BHV’ers één keer per jaar een BHV herhaling volgen.
    • Denk goed na over de spreiding en dekking van BHV’ers over verschillende afdelingen en locaties, zodat er in geval van nood altijd snel een BHV’er ter plaatse is.
    • Vrijwillige betrokkenheid is meestal effectiever dan het verplichten van medewerkers om bedrijfshulpverlener te worden.
    • Om een bedrijfshulpverlener te stimuleren kan het bedrijf hem/haar een vergoeding geven voor de extra BHV taken.
  • Wat zegt de wet over BHV?

    De wet is duidelijk over BHV: elke werkgever moet zich laten bijstaan door een of meer werknemers die (door de werkgever) zijn aangewezen als bedrijfshulpverleners.
    Dit staat in artikel 15 van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). Hierin staat ook dat bedrijfshulpverleners beschikken over een zodanige BHV cursus en uitrusting dat zij de taken van een BHV’er naar behoren kunnen vervullen.

BHV cursus

  • Waar kan ik inloggen voor e-learning?

    Zodra je de inloggegevens hebt ontvangen, kun je starten met het maken van de E-learning. Je kunt hier inloggen.

  • Is de praktijkbijeenkomst verplicht?

    Als BHV’er heb je niet alleen kennis nodig, maar moet je ook bepaalde vaardigheden ontwikkelen en onderhouden. Om in het bezit te blijven van een geldig BHV certificaat is het nodig om de praktijkbijeenkomst bij te wonen.

  • Hoeveel tijd kost BHVherhaling e-learning?

    Trek voor de e-learning 2 tot 3 uur uit. De praktijkbijeenkomst duurt een halve dag. Afhankelijke welke locatie is het mogelijkde praktijkdeel in de ochtend of in de middag te volgen.

  • Wanneer ontvang ik mijn inloggegevens

    De e-learning kan niet zonder de praktijkbijeenkomst en andersom. BHV blijft immers handelingen die je in de praktijk moet oefenen. Zodra je hebt opgegeven wanneer je de praktijkbijeenkomst gaat volgen, ontvang je 3 weken voor aanvang de inloggegevens voor E-learning. Wij vinden het belangrijk dat deze periode niet te lang duurt, omdat de kennis tijdens de praktijkbijeenkomst dan te veel is weg gezakt.

  • Hebben jullie het NIBHV Keurmerk

    Nee, wij zijn niet een opleider met een NIBHV keurmerk. Om keurmerk opleider te worden, moeten alle veiligheidscursussen afgenomen worden bij het NIBHV. Wij hechten er waarde aan dat je als organisatie kunt kiezen. Omdat wij vinden dat NIBHV cursussen niet voor alle organisaties nodig is, hebben wij ook cursussen zonder NIBHV.

    Ondanks dat wij niet over het keurmerk beschikken, kunnen wij wel de cursus met NIBHV organiseren zodat je een NIBHV diploma ontvangt.

Controle en onderhoud

  • Brandblussers keuren volgens NEN 2559

    Voor controle en onderhoud aan brandblussers is per 1 juli 2001 is een norm van kracht geworden. Deze norm stelt welke brandblussers moeten worden gecontroleerd en gereviseerd. In deze NEN 2559 norm worden onderhoudsprocedures en -werkzaamheden gedetailleerd weergegeven.

    De intervallen voor het onderhoud van brandblussers zijn in de NEN 2559 als volgt voorzien:

    • Jaarlijks onderhoud door een deskundig persoon (REOB gecertificeerd)
    • Vijfjaarlijks, uitgebreid onderhoud en vervanging van de vulling van schuimblussers (ons advies is het vervangen van een nieuwe brandblusser)
    • Revisie na tien jaar: de blusser wordt volledig gedemonteerd en waar nodig worden onderdelen en de vulling vernieuwd; slang, pistool en patroon moeten worden afgeperst; CO2-blussers worden afgeperst en geijkt
    • Na vijftien jaar vindt het uitgebreide onderhoud opnieuw plaats
    • Na twintig jaar moeten de brandblussers worden vervangen en buiten gebruik worden gesteld
  • Hoe vaak moeten brandblussers gekeurd worden?

    Alle brandblussers moeten volgens de wet minimaal één keer in de twee jaar worden gekeurd. Het onderhoud dient uitgevoerd te worden volgens de NEN 2559 en volgens deze NORM is het verplicht om brandblussers jaarlijks te onderhouden.

  • Is brandblussers keuren verplicht?

    Brandblussers en de brandslanghaspels hangen in veel gebouwen. Voor bedrijven en organisaties is het volgens de bouwbesluit 2012 verplicht om brandblussers te laten onderhouden en te keuren door REOB gecertificeerde servicemonteurs.

    Brandblussers voor particuliergebruik in privewoningen hoeven niet gecontroleerd en onderhouden te worden. Het is echter wel raadzaam om dit regelmatig le laten onderhouden.

    Bron: bouwbesluit 2012 Artikel 6.31. Blustoestellen

Eerste Hulp aan Kinderen

  • Welke EHBO certificaten zijn erkend

    Niet elk EHBO-certificaat voldoet aan de wet- en regelgeving van IKK. Alleen EHBO certificaten die geregistreerd staan in het Register EHBO-certificaten Externe link gastouderopvang voldoen aan de eisen van het Ministerie van Sociale Zaken.

  • Wat is wet IKK?

    De afkorting IKK staat voor Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang en is sinds 2018 in werking gesteld. In de nieuwe wet IKK is afgesproken dat elk kinderdagverblijf en elke peuterspeelzaal altijd iemand aanwezig moet zijn met een geldig en erkend Kinder-EHBO-certificaat.

EHBO

  • Hoe lang is een EHBO diploma geldig?

    De EHBO diploma geeft aan dat jouw kennis en vaardigheden op het gebied van eerste hulp voldoen aan de eindtermen van Het Oranje Kruis. Het diploma kan actueel gehouden worden door het iedere twee jaar te hercertificeren. In die periode houd je jouw kennis op peil door EHBO herhaling bij 101BHV.nl te volgen.

  • Is het mogelijk EHBO in company te volgen?

    Ja zeker! Het is mogelijk om een EHBO cursus bij jullie op het bedrijf of organisatie te houden. Als jullie over voldoende ruimte beschikken, dan komen onze EHBO instructeurs naar jullie toe. Vraag vrijblijvend een offerte aan of neem contact met ons op voor een EHBO op eigen locatie.

  • Wat leer je tijdens een EHBO cursus?

    Tijdens een EHBO cursus leer je alle kennis en vaardigheden die je als EHBO’er moet weten. Zo leer je het menselijk lichaam kennen maar leer je ook vaardigheden wat je moet doen bij brandwonden of letsels zoals een ernstige uitwendige bloeding. De inhoud van een EHBO cursus gaat verder dan eerste hulp tijdens een BHV cursus.

    Om het oefenen zo realistisch mogelijk te maken worden lotusslachtoffers ingezet. De lotusslachtoffers simuleren dat ze een ongeval hebben gehad en een deelnemer van de EHBO cursus moet als EHBO’er gaan handelen. Dit kan zijn het verbinden van een wond, constateren dat iemand een flauwte heeft, of iemand in veiligheid brengen.

    Leestip: wat is het verschil tussen BHV en EHBO?

  • Is EHBO verplicht voor bedrijven?

    EHBO is verplicht als uit de Risico Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) is gebleken dat de kans op een ongeval groter is dan bij een gemiddeld bedrijf. Wanneer blijkt dat het hebben van BHV’ers onvoldoende is om de aanwezige risico’s te verkleinen, dan is het opleiden van EHBO’ers nodig.

  • Wat kost een EHBO cursus?

    Wij zien het niet als kosten, maar kijken liever wat het oplevert. Vertrouwen en kennis om te kunnen handelen, waarmee je het verschil maakt als eerste hulpverlener.

Klantenservice

  • Wat zijn de betaalmethoden

    Bij 101BHV.nl kun je op meerdere manieren de BHV cursus betalen. Tijdens het inschrijfproces kun je kiezen uit de volgende betaalwijze:
    – Ideal
    – Per factuur vooraf betalen
    – Per factuur na afloop van de BHV cursus betalen

  • Hoe lang is een BHV certificaat geldig

    Het BHV certificaat van 101BHV.nl heeft conform de richtlijnen van het NIBHV een geldigheidsduur van 1 jaar. Om in noodsituaties adequaat te kunnen opereren zal het nodig zijn het opleidingsniveau van de BHV’ers op peil te houden. Dit betekent (afhankelijk van onder meer de complexiteit van de bedrijfsactiviteiten) dat er regelmatig na of bijscholing van de BHV’ers zal moeten plaatsvinden.

    Maar wat is regelmatig? Regelmatig is een vaag begrip. Het hangt af van een aantal zaken: De grootte van het bedrijf, de bedrijfsactiviteiten, het gebouw waarin het bedrijf is gehuisvest, de omgeving en de risico’s van het bedrijf bepalen of het bedrijf jaarlijks of tweejaarlijks BHV’ers moet opleiden.

    101BHV.nl vindt het belangrijk om regelmatig de procedures en handelingen te herhalen. Want weet jij nog na een jaar wat je precies moet doen bij een reanimatie? De kans is klein. Als je in een situatie terecht komt dat je als BHV’er moet optreden, wil je adequaat kunnen handelen. Daarom is regelmatig oefenen uiterst belangrijk!

  • Wanneer ontvang ik mijn BHV certificaat en pasje

    Als je door de instructeur competent bent verklaard heb je recht op het BHV certificaat en BHV pasje. Zodra de factuur voldaan is sturen wij binnen 1-2 werkdagen het BHV certificaat en pasje aangetekend op via PostNL.

  • Ik heb mijn BHV certificaat niet ontvangen

    Dat is vervelend! Dat je BHV certificaat en BHV pasje nog niet ontvangen hebt, kan meerdere oorzaken hebben.

    1. De betaling is nog niet ontvangen, waardoor wij de BHV certificaat en pasje nog niet hebben verstuurd.
    2. Het is wel verstuurd, maar ergens blijven steken bij de post.
    3. Wij hebben het naar een verkeerde adres gestuurd. Neem contact met 101BHV.nl op om het te controleren.
  • Ik ben mijn BHV certificaat kwijt

    Oei! Bewaar je BHV certificaat zorgvuldig. Ben je ondanks alle zorgvuldigheid toch je BHV certificaat kwijtgeraakt, neem dan contact met ons op via planning@101BHV.nl en wij sturen je een nieuwe BHV certificaat en BHV pasje.

    Let op: dit geldt alleen als je de BHV cursus bij 101BHV.nl hebt gevolgd.

Ontruimingsplattegrond

  • Hoe hoog moet een ontruimingsplattegrond hangen?

    Een ontruimingsplattegrond moet bevestigd worden op een zichtbare hoogte van 1.60 meter. Dit is gemeten vanaf de vloer tot het midden van de plattegrond.

    Het is belangrijk dat ontruimingsplattegronden voor iedereen zichtbaar is, daarom is het niet verstandig dat het te laag of te hoog hangt.

  • Hoeveel ontruimingsplattegronden zijn er nodig?

    Hoeveel ontruimingsplattegronden er nodig zijn, hangt van een aantal factoren af. O.a. de grootte van het gebouw en het aantal verdiepingen.

    Wij adviseren om elke verdieping minimaal 1 ontruimingsplattegrond en afhankelijk van de grootte van de verdieping, dit aan te vullen met extra ontruimingsplattegronden.

  • Wanneer is een ontruimingsplattegrond verplicht?

    In het bouwbesluit staat aangeven dat wanneer er een brandmeldinstallatie in het gebouw aanwezig is, er ook een ontruimingsplattegrond aanwezig moet zijn.

    Ontruimingsplattegronden zijn ook een onderdeel van een ontruimingsplan.

  • Waar moet een ontruimingsplattegrond hangen?

    Het is belangrijk dat een ontruimingsplattegrond op een zichtbare plek hangt zonder obstakels ervoor. Het is handig om ontruimingsplattegronden op te hangen waar medewerkers en bezoekers gelegenheid hebben de informatie te bekijken. Denk aan de nabijheid van liften, koffieautomaten, kopieermachines, wachtruimten, toiletgroepen enz.

    Je kunt er ook voor kiezen, indien de situatie dat toelaat, om een ontruimingsplattegrond op te hangen bij brandslanghaspels en brandblussers, zodat de veiligheidsproducten bij elkaar hangen.

Reanimatie