15 tips voor een goede BHV organisatie

Tip 1: Zorg er voor dat elke interne bedrijfshulpverlener een kaart krijgt bij calamiteiten, op de kaart moet staan wat deze persoon moet doen en wat of welk gebied hij/zij moet controleren.

Tip 2: Probeer zo veel en consequent mogelijk te oefenen. Doe dit het liefst in praktijk, maar het is ook mogelijk om het na te bootsen met bijvoorbeeld een maquette.

Tip 3: 101BHV.nl biedt maatwerk, hierdoor kunnen de BHV cursussen afgestemd worden bij jouw werkzaamheden.

Tip 4: Zorg er voor dat de taken of rollen van een bedrijfshulpverlener binnen de organisatie geïntegreerd worden.

Tip 5: Evalueer bij oefeningen, ongevallen of andere incidenten en voer zo nodig verbeteringen door.

Tip 6: Beloon en waardeer de BHV’ers die zich inzetten voor de interne bedrijfshulpverlening.

Tip 7: Zorg er voor dat er iemand binnen de organisatie is die de groep kan leiden.

Tip 8: Betrek elke collega bij interne noodhulp, veiligheid is immers voor iedereen.

Tip 9: Bekijk en overleg elke keer weer de risico’s en handel hiernaar. Het is namelijk zo dat in elk bedrijf de omstandigheden veranderen waardoor er soms een andere aanpak nodig is.

Tip 10: Gebruik valse of ongewenste alarmen voor een oefening.

Tip 11: Interne hulp hoeft niet ingewikkeld te zijn. Wees creatief en zorg er voor dat het allemaal afgestemd is op de verschillende situaties binnen jouw bedrijf.

Tip 12: Beter voorkomen dan genezen. Denk daarom ook in mogelijke scenario’s. Bekijk niet alleen de incidenten die al gebeurd zijn maar kijk ook naar wat er nog kan komen.

Tip 13: Zorg voor een goed fundament, begin klein, ga gestructureerd te werk en bouw vanuit daar uit op basis van positieve ervaringen.

Tip 14: Geef elke collega een taak, het is namelijk niet zo dat alleen BHV’ers of EHBO’ers dingen kunnen uitvoeren.

Tip 15: Kijk om je heen, je bent niet alleen. Leer van elkaar, deel kennis, ervaringen en informatie.

 

Geschreven door

Rick Boelens Ik schrijf graag over BHV zodat organisaties op de hoogte blijven over (nieuwe) ontwikkelingen in bedrijfshulpverlening.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *