Hoeveel BHV’ers in een bedrijf

BHV staat voor bedrijfshulpverlening en is voor elke werkgever verplicht. Maar hoeveel BHV’ers is voor jullie organisatie voldoende? Ben jij verantwoordelijk voor de BHV organisatie, dan wil je graag weten hoeveel BHV’ers je minimaal moet hebben.

 

 

Hoeveel BHV’ers zijn er nodig

In de Arbowet is het aantal BHV’ers niet wettelijk vastgelegd. Toch moet je zorgen dat er altijd voldoende BHV’ers aanwezig zijn.
Voorheen was 1 BHV’er op 50 personen de regel om het aantal BHV’ers te bepalen maar sinds 1 januari 2007 is dit uit de Arbo-wet en geldt de regel 1 op de 50 niet meer. Sindsdien worden voor het bepalen van het aantal BHV’ers geen aantallen meer genoemd, maar is het maatwerk geworden wat afhangt van verschillende factoren.

Elk bedrijf is anders en heeft te maken met verschillende risico’s. Op basis van een RI&E, Risico-Inventarisatie en Evaluatie, zal het aantal BHV’ers bepaald kunnen worden.

In een RI&E staan o.a. de risico’s over brand en ongelukken. Er moet altijd een BHV’er aanwezig zijn en moet de werkgever zorgen voor vervanging tijdens ziekte of verzuim.
 

Maatgevende factoren

Het aantal BHV’ers dat een bedrijf moet hebben, wordt bepaald op basis van maatgevende factoren.
Hieronder staan een aantal maatgevende factoren, waar rekening mee gehouden moet worden met het vaststellen van het aantal BHV’ers.

  • Restrisico’s uit de RI&E
  • Zelfredzaamheid van bezoekers/medewerkers
  • Opkomsttijd van politie, brandweer en ambulance
  • Grootte en complexiteit van het gebouw
  • Ligging van het gebouw (b.v. naast een tankopslag of ander hoogrisico organisatie
  • Aantal medewerkers/bezoekers/gasten

Met bovenstaande factoren breng je de situatie in het bedrijf in kaart. Vervolgens inventariseer je welke incidenten er kunnen voorkomen. De mogelijke incidenten kunnen worden beschreven in scenario’s.

Een scenario is een beschrijving van een mogelijk incident dat in het bedrijf kan plaatsvinden. Voorbeeld van een scenario: in de gang van een zorginstelling staan scootmobielen aan de lader. De accu kan door het laden oververhit raken, waardoor brand kan ontstaan.
 


 

De eerste 6-8 minuten

Er is een calamiteit, een ongeval, brand of gaslekkage. Tijd is heel belangrijk, hoe sneller je kan ingrijpen hoe beter. De tijd van calamiteit tot de professionele hulpdiensten het overnemen, is voor BHV’ers. De eerste 6-8 minuten zijn cruciaal. Bepaal bij het aantal BHV’ers hoeveel je nodig bent als nu het gebouw ontruimd moet worden vanwege een brand.
 

Voorkom een boete

Tijdens de vakantieperiode komt het vaak voor dat er geen of te weinig BHV’ers zijn. Ook in deze periode moeten er voldoende BHV’ers aanwezig zijn. Is dit niet het geval, dan loop je kans op een boete van €3.000,00 die bij herhaling op kan lopen tot €9.000,00. Het is toegestaan om samen te werken met andere bedrijven met BHV’ers, als het bedrijf in bijvoorbeeld een bedrijfsverzamelgebouw zit.

Lees ook:

Geschreven door

Rick Boelens Ik schrijf graag over BHV zodat organisaties op de hoogte blijven over (nieuwe) ontwikkelingen in bedrijfshulpverlening.

2 reacties op “Hoeveel BHV’ers in een bedrijf

  1. Attie Nikyuluw op

    ik ben BHV /EHBO ik ben alleen aan het werk moet er verplicht nu 1 BHV bij mij zijn of mag ik alleen aan het werk , want mij wordt verteld dat je niet alleen als BHV in een bedrijf mag zijn dat je verplicht ben 1 BHV bij je te hebben dus je moet altijd met twee man zijn ??? graag uitleg

    Beantwoorden
    • Rick op

      Goede vraag! Alleen werken brengt risico’s met zich mee en dat is te voorkomen door met minimaal twee personen aanwezig te zijn. In de praktijk is dat echter niet altijd haalbaar, dit is op te lossen met een TWIG Embody. Dit is een kleine draagbare apparaat met een noodknop en een omvalfunctie. Bij alarm stuurt de TWIG een SMS naar vooraf ingestelde personen, bijvoorbeeld de BHV’ers.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *