Water uit de kraan, de verwarming die brandt, het licht dat aangaat wanneer jij dat wilt, een goede internetverbinding; we vinden het de gewoonste zaak van de wereld. Maar we zijn er ook van afhankelijk. De kleinste storing vinden we al vervelend. Laat staan wanneer een of meer voorzieningen langer uitvallen. Dat kan voor flinke overlast en soms zelfs voor forse problemen zorgen. Bij mensen thuis, in ziekenhuizen of zorginstellingen, bij bedrijven, in het verkeer. Weet jij als BHV’er wat je moet doen als er een stroomstoring is?
Voor een stroomstoring
Stroomstoringen komen altijd ongelegen. De meest voorkomende schade die je als bedrijf kunt ondervinden, is schade aan apparatuur die veroorzaakt wordt door een te hoge spanning of schade door langdurige onderbreking van de stroom. Geen werkende verlichting, telefoon en internet vallen uit en liften die niet meer werken, kunnen dan de gevolgen zijn. Door goed voorbereid te zijn op dit soort situaties ondervindt je bij een stroomuitval zo min mogelijk overlast. Het in kaart brengen van mogelijke risico’s en treffen van noodmaatregelen voor de belangrijkste processen in uw bedrijf is een eerste stap.
Checklist stroomuitval bij bedrijven
1. Is er een calamiteitenplan?
2. Wat zijn de belangrijke stroomprocessen het in het bedrijf?
3. Met wie neem je contact op als het stroom uitvalt?
4. Hoe kunnen bedrijfsprocessen doorgaan bij stroomuitval?
5. Hoe lang kan het bedrijf doorgaan zonder schade te lijden?
6. Zijn de bedrijfsprocessen voorzien van procesbeveiliging?
7. Hoe werkt de fysieke beveiliging van het pand bij stroomuitval? Bijvoorbeeld camera’s, slagbomen etc.
8. Zijn er voldoende BHV’ers om het gebouw te evacueren?
9. Is er een ontruimingsplan?
10. Beschikt het bedrijf over noodverlichting?
Tijdens een stroomstoring
Stroomuitval! Hebben jullie binnen het bedrijf een protocol als het stroom uitvalt? Wie neemt contact op met de netbeheerder? Komen BHV’ers bij elkaar om het noodplan in werking te stellen of zelfs het gebouw te evacueren? Houdt rekening met diverse scenario’s. Bel naar Nationaal Storingsnummer 0800 – 9009 (gratis) en het (storings)nummer van je stroomleverancier.
Na een stroomstoring
Heb je als bedrijf te maken gehad met een stroomstoring? Het is mogelijk om in aanmerking te komen voor schadecompensatie. De hoogte van de vergoeding wordt bepaald door de netbeheerder.
CTA BLOCK