Bezoekersregistratie voor bedrijven

In het BHV plan staan veel onderdelen die er voor zorgen dat de veiligheid op de werkvloer gewaarborgd is. Eén van de onderdelen die in het BHV plan staat is hoe je omgaat met bezoekers in het bedrijf. Het aantal bezoekers bepaald onder andere ook het aantal BHV’ers. (Hoe) houden jullie een bezoekersregistratie bij?

 

Bezoekersregistratie is verplicht

Bezoekersregistratie is volgens verschillende normeringen verplicht: ISO-9001, ISO-22000 en HACCP. Het bedrijf dient een logboek bij te houden en bewijzen dat je de bezoekers op de veiligheidsvoorschriften hebt gewezen. Door het bijhouden van de bezoekers weet je hoe laat bezoekers komen en hoe laat ze het pand weer verlaten.

 

Waarom bezoekersregistratie?

Met een bezoekersregistratie krijg je een overzicht wie en hoeveel in het pand aanwezig zijn. Een bezoekersregistratie, zoals het voord al zegt, richt zich op bezoekers. Medewerkers kunnen zich anders registreren, bijvoorbeeld door vingerscan of met een pasje. Als er een calamiteit is, willen de bedrijfshulpverleners en de externe hulpdiensten weten of er nog personen in het pand aanwezig zijn. Dit kun je alleen maar weten als je ook weet hoeveel er in het pand aanwezig zijn. Alle personen verzamelen zich bij de BHV verzamelplaats en daar wordt gecontroleerd of iedereen aanwezig is. Ontbreekt er iemand op de lijst dan mag worden aangenomen dat deze zich nog in het pand bevind.

Het advies is om jaarlijks een ontruimingsoefening te houden. Je kunt ook oefenen als bezoekers aanwezig zijn en gebruik maken van de bezoekersregistratie. Dit is een goede test voor de BHV team. Maak afspraken wie van de bedrijfshulpverleners verantwoordelijk is voor de bezoekers.

 


101BHV.nl is BHV opleider en geeft BHV cursussen in 1 dag door heel Nederland. Bijvoorbeeld in Almere, Rotterdam en Amsterdam.

Geschreven door

Rick Boelens Ik schrijf graag over BHV zodat organisaties op de hoogte blijven over (nieuwe) ontwikkelingen in bedrijfshulpverlening.

Een reactie op “Bezoekersregistratie voor bedrijven

  1. Kat op

    Ivm deels thuiswerken en deels op kantoor werken of flexibele dagen, is het erg lastig om dagelijks op de hoogte te zijn van de aanwezige medewerkers. Is het wettelijk verplicht vanuit BHV gezien om iedere dag te weten welke medewerkers op kantoor zijn? En zo ja hebben jullie een advies hoe dit inzichtelijk te hebben zonder gebruik te moeten maken van dure apps? Er gaan ook wel eens medewerkers halverwege de dag naar huis dus het is lastig bijhouden op een dag. Wij hebben momenteel een registratielijst waar alle medewerkers op staan maar tijdens een ontruimingsoefening is gebleken dat deze lijst erg verwarrend en vertragend werkt omdat je van alle namen vie je niet af kan vinken, na wil gaan of deze personen thuiswerken of toch wellicht op kantoor zijn.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *