Wat zijn de taken van een preventiemedewerker

Vanuit de Arbowet heeft de preventiemedewerker 3 taken.

  1. Het (mede) opstellen van een RI&E
    De preventiemedewerker is meestal iemand die bij het bedrijf werkt. Daardoor is de preventiemedewerker makkelijk te vinden voor collega’s met vragen over veiligheid en gezondheid. Medewerkers kunnen bij de preventiemedewerker terecht als ze risico’s zien op het gebied van bijvoorbeeld gehoorschade door lawaai, gevaarlijke stoffen of klachten door zwaar tillen.

    De preventiemedewerker helpt vervolgens om al deze risico’s in kaart te brengen in een overzicht. Dit overzicht noemen we de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E). Dankzij de RI&E kan de werkgever snel zien waar er verbeteringen nodig zijn om de werkplek veiliger en gezonder te maken. Een RI&E opstellen kan de preventiemedewerker zelf uitvoeren of laten doen door een ervaren en onafhankelijke partij als 101BHV.nl.

  2. Het adviseren van en nauw samenwerken met arbodeskundigen en de OR/PVT
    Een ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet instemmen met de aanstelling en de positie van de preventiemedewerker. De preventiemedewerker moet voldoende kennis en ervaring hebben om preventieve taken effectief uit te voeren, en de werkgever moet hem/haar voldoende tijd geven om kennis op te doen en taken uit te voeren.

  3. De maatregelen (mede) uitvoeren
    Daarnaast let de preventiemedewerker erop dat er aandacht wordt besteed aan het tegengaan van de risico’s die in de RI&E staan. Hij of zij helpt de werkgever bijvoorbeeld met voorlichting over duidelijke werkinstructies, het juiste gebruik van beschermingsmiddelen en handige tools bij langdurig beeldschermgebruik.