BHV organisatie maakt steeds vaker het verschil blijkt uit de praktijk. We hebben al meerdere artikelen geschreven over een goede BHV organisatie omdat dit de basis vormt voor elke calamiteit in het bedrijf.

 

Minder loze meldingen door goede BHV organisatie

In 2011 kwamen er in Twende 2.896 loze meldingen binnen van een brand. Dit aantal was in 2014 gedaald naar 2.205. Naast bouwkundige verbeteringen denkt de brandweer van Twente dat het aantal minder loze meldingen komt door een goede BHV organisatie. “Een goede BHV organisatie maakt het verschil. Veel meer dan wij als brandweer dat kunnen. Waarom? Omdat het in geval van nood een heel verschil is of er binnen twee minuten door een BHV’er handelend wordt opgetreden of pas na pakweg een kwartier als de brandweer er is”, aldus dhr. Hofhuis.

Volgens dhr. Hofhuis denken sommige bedrijven te makkelijk kiezen voor een goedkope alarminstallatie en niet nadenken over een BHV organisatie. “Als de nood aan de man komt, lost de brandweer het wel op. Van die manier van denken moeten we af”.

Een bedrijfshulpverlener wordt tijdens een BHV cursus onder andere geleerd hoe je de brandweer moet opvangen bij aankomst. Zijn er slachtoffers? Zijn er gevaarlijke stoffen? Waar is de brand? Zijn er plattegronden? Een heleboel vragen in een hele korte tijd en als je als BHV’er hierop bent voorbereid, scheelt dit enorm veel tijd.

 

Tips voor goede BHV organisatie

Een goede BHV organisatie draagt bij aan de veiligheid op de werkvloer. Wanneer je een gemotiveerde BHV team hebt die bewust zijn van de veiligheid voor klanten, bezoekers en collega’s verlaagt draagt dat bij aan een veilig Nederland. 101BHV.nl heeft een opsomming gemaakt met tips voor een goede BHV organisatie.

 

Bron: Brandweer Nederland

CTA BLOCK