112 appen met je telefoon

Vanaf vandaag is het mogelijk om 112 niet alleen telefonisch te alarmeren bij een noodsituatie, maar ook via de gratis Nationale SOS ALARM ->112 App. Deze app organiseert eerste hulp bij een noodsituatie, totdat de officiële hulpdiensten arriveren. De app geeft iedereen met een smartphone via GPS en de technische applicatie data2voice – het vertalen van digitale data naar een gesproken bericht – de mogelijkheid om 112 niet alleen telefonisch, maar ook digitaal te alarmeren en informatie te delen. Bij de melding is informatie zoals locatie en de aard van de situatie direct beschikbaar via  – SOS ALARM Locatie Hulp – voor de 112 meldkamercentrale. Hierdoor wordt de intake en daarmee ook de aanrijtijd van de officiële hulpdiensten zoals Politie, Brandweer en Ambulance en de cruciale wachttijden voor de slachtoffers verkort.

 

De app informeert tevens geregistreerde SOS ALARM hulpverleners in de buurt van de noodsituatie, zodat eerste hulp direct kan starten tijdens de aanrijtijden, tot de officiële hulpdiensten arriveren. Door het gebruik van deze app is eerste hulpverlening efficiënt en zo snel mogelijk te organiseren. Tevens verhoogt het de burgerparticipatie en zelfredzaamheid bij eerste hulpverlening om samen meer mensenlevens te redden en het veiligheidsgevoel te vergroten.

 

Nationale SOS ALARM ->112 App

Naast alarmeren is de Nationale SOS ALARM ->112 App een verzameling van bestaande apps, waarmee eenvoudig toegang wordt verkregen tot waardevolle informatie. Door deze samenwerking en overkoepeling van app’s ontstaat er laagdrempeligheid en duidelijkheid voor de Nederlandse burgers en hulpverleners bij eerste hulpverlening en noodsituaties en is het mogelijk om samen de veiligheid in Nederland te vergroten. De lancering van de app sluit aan bij de behoefte in Nederland aan meer (eerste) hulpverleners en de technologische ontwikkeling zorgt ervoor dat meldkamer centralisten worden ontlast en sneller over noodzakelijke informatie kunnen beschikken.

 

112 appen  112-appen-2 112-appen-3

 

Nationaal platform om samenwerking  te bevorderen

De Nationale SOS ALARM -> 112 App is naast een alarmerings-app ook een platform voor de belangrijkste alarmering-apps in Nederland, voor zowel burgers als hulpverleners. Een voorbeeld hiervan is Persoon Vermist waarbij mensen een SOS ALARM bericht ontvangen of kunnen verzenden als iemand in hun eigen buurt vermist is. Dit maakt de Nationale SOS ALARM -> 112 App ook echt een unieke app, omdat het bestaande initiatieven met elkaar verbindt met het idee dat kennis en informatie gedeeld moet worden, om samen levens te redden. Op de site www.helplevensredden.nl staat een overzicht van de functionaliteiten van de SOS ALARM App.

 

“Met 17 miljoen Nederlanders zijn we samen verantwoordelijk voor onze veiligheid. Met deze app geven we naast de overheid en bedrijven ook burgers de mogelijkheid om actief te helpen bij een noodsituatie. De non-profit Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst wil vanuit deze publieke en private samenwerkingsgedachte het Nationale Platform vormen voor alarmering en het informeren van burgers, hulpverleners en meldkamers. Hulp verlenen is de missie en gemeenschappelijke deler,” aldus bestuursvoorzitter Antoine Janssen van de Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst