Nieuwbouwhuis vol met koolmonoxide

De nieuwbouwwoning van de familie Breugem staat bomvol boeketten. Het gezin ontsnapte op 29 oktober aan een sluipmoordenaar genaamd koolmonoxidevergiftiging door een technisch mankement aan de cv-ketel.
 

 

,,Mijn jongste dochter viel die maandagavond opeens uit bed. Als dat niet was gebeurd, had onze familie nu een vijfvoudige begrafenis achter de rug gehad.” Vader Ronald (44) zegt het in alle rust. Maar rustig is het voor het gezin bijna twee weken na het incident, waarbij een technisch mankement aan de cv-ketel bijna voor een tragedie zorgde, echt niet.

Nieuwe ketel vaak boosdoener

Toch is het zeker niet zo dat nieuwe installaties probleemvrij zijn. De Onderzoeksraad voor Veiligheid concludeerde in 2015 al dat in 46 procent van de gevallen van koolmonoxidevergiftiging een nieuwe ketel de boosdoener is. Slechte installatie of verkeerde instellingen zijn vaak de oorzaak. Ronald en Monique: ,, Je wil niet weten hoe vaak wij de afgelopen dagen hebben gehoord dat mensen, ook veel met een nieuwbouwhuis, thuis hebben nagekeken of zij goede melders hadden. Of überhaupt CO-detectors hadden hangen.”

Bron: AD