Help mensen die niet zelf kunnen vluchten

Een kleine brand kan heel snel een grote brand worden. Brand kan zich vliegensvlug verspreiden. Dit kan thuis of op het werk gebeuren. Heb jij al eens nagedacht wat je moet doen als er brand uitbreekt? Weet je hoe je moet vluchten? Vaak is dat een hele andere route dan je gebruikelijke route. Daarom is het belangrijk om ontruimen minimaal 1 keer per jaar te oefenen. Het doel van een ontruiming om mensen zo snel mogelijk op een veilige plek te brengen. Help andere mensen die minder mobiel zijn om zelf te vluchten! Dit kunnen bijvoorbeeld ouderen zijn die slecht te been zijn in verzorgingshuizen.

 

Vluchtwegen

Het is belangrijk dat vluchtwegen altijd vrij zijn. Houdt de weg naar de vluchtdeuren vrij. Zet geen obstakels in de weg, zodat niemand er over kan struikelen. Maak vluchtroutes ook kenbaar met vluchtrouteaanduiding.
Oefenen is noodzakelijk, zeker binnen organisaties met minder zelfredzame mensen. Bijvoorbeeld in de zorg, op een school of op een kinderdagverblijf. Door regelmatig te oefenen, leren medewerkers en bedrijfshulpverleners wat ze moeten doen. Een ontruimingsoefening is vaak een lastige onderbreking tijdens de drukke werkzaamheden. Het heeft als doel goed beslagen ten ijs komen als er een incident gebeurd.

 

Ontruimingsoefening organiseren

Ontruimen betekent dat iedereen zo snel en veilig mogelijk naar de verzamelplaats moeten. Het protocol hiervoor is per bedrijf verschillend. Het oefenen van een ontruiming kan in 3 fases.

Fase 1
– Het instrueren van BHV’ers.
– Alle medewerkers informeren met dag en tijdstip voor oefening. De medewerkers kunnen dan rekening houden met de werkzaamheden.
– Met alle BHV’ers evalueren.

Fase 2
– Alle medewerkers aankondigen welke dag er geoefend wordt.
– Maak de oefening iets moeilijker door een scenario op te zetten. Bijvoorbeeld brand in de keuken (dit is niet verplicht).
– Evalueer met alle BHV’ers.

Fase 3
– Dag en tijdstip voor ontruimingsoefening is zowel bij de BHV’ers als bij de medewerkers niet bekend.
– Evalueer met alle BHV’ers.

Verdeel deze 3 fases over een lange periode, bijvoorbeeld 1 jaar. Dit voorkomt dat de sleur erin komt en men denkt; “het is maar een oefening”.

 

Meer informatie
Wil je meer informatie of vrijblijvend deskundig advies? Neem dan contact met ons op!