BHV cruciaal bij ongevallen

BHV cruciaal. Een brand kan binnen 10 minuten een gigantische omvang krijgen. Daarom is het cruciaal om goed functionerende teams voor BHV te hebben binnen het bedrijf. Dit stelde Esther Liest, zij is regionaal commandant van de brandweer Haaglanden tijdens de jaarvergadering van de VZBI, Vereniging Zelfbescherming Bedrijven en Instellingen. Voordat de professionele hulpverlening is gearriveerd, zijn er al cruciale minuten vergaan. In die minuten moet er juist doortastend en daadkrachtig opgetreden worden. Wanneer dat niet gebeurd, dan worden de gevolgen nog groter.

 

BHV kan cruciaal zijn

Liest vraagt daarom ook aandacht om de BHV binnen de bedrijven te verbeteren en te vergroten. Teveel bedrijven beseffen namelijk het belang van goede BHV te weinig en de bewustzijn hiervan moet omhoog. Er zijn ook nog te veel mensen die rooskleurig denken over de professionele hulpverleningsdiensten, hun kunnen namelijk niet aanwezig zijn vanaf de eerste minuut. Liest vervolgt haar gesprek met voorbeelden van goede blusacties door bedrijfshulpverleners en het bedienen van een AED, dit is een apparaat waarmee levens gered kunnen worden! Dit zijn toch cruciale handelingen waarmee een hoop ellende kan worden voorkomen.

 

BHV cruciaal, ook buiten werk

Ook wanneer de professionele hulpdiensten zijn gearriveerd blijft het van belang dat er een goede samenwerking is tussen hun en de bedrijfshulpverleners. En dit zal in de toekomst alleen maar meer en beter moeten. Vroeger was het vaak zo dat het of/of werd, terwijl het nu steeds meer en/en wordt. Samen het ongeval bestrijden en hulp verlenen, dat is het doel. Daarnaast vertelde Liest dat het ook op het maatschappelijke belang van goed opgeleide bedrijfshulpverleners. Want naast hun werk is het ook zo dat deze mensen een onmisbare aanvulling in de maatschappij zijn. Het gaat om weerbare mensen die ook handelend kunnen optreden in de vrijheid buiten. Daarnaast zijn de bedrijfshulpverleners ook goed opgeleid en veel weerbaarder.

 

20 tot 25 procent niet zelfredzaam

Er zijn 20 tot 25 procent van de Nederlandse bevolking niet zelfredzaam. Juist voor deze groep is het ontzettend belangrijk dat BHV in bedrijven en instellingen goed georganiseerd is.